ANNONSE

ANNONSE

Med sensor i ballen kan selv baseballeken i bakgården bli til en turnering. Jarle Nordby-Bøe tar norsk «exergaming»-teknologi til USA.

Mer aktiv med sensor

En sensor i ballen eller på foten gjør barn mer aktive. Nå har Playfinity tatt med seg sensoren fra håndball i Norge til baseball i USA.

Det skal være moro å bevege seg. – Barn sitter ikke på telefonen hele dagen fordi det er gøy, men fordi de kjeder seg, sier Jarle Nordby-Bøe.

Annonser

Han er en av gründerne bak Playfinity. Det norske selskapet kombinerer sensorene sine med både baller og trampoliner. På den måten legges det inn konkurranse i leken og treningsøvelsene og flere kommer i aktivitet.

Gøy med aktivitet

– Vi fokuserer på dem som driver aktivitet for å ha det gøy; ikke på de proffe utøverne. Vi vil stimulere barn til å være fysisk aktive. Gjerne utendørs, for det ligger så dypt i genene våre i Norge, sier Nordby-Bøe. Internasjonalt markedsfører da også Playfinity seg med at firmaet kommer fra «the land of active play».

Det begynte med at de la inn sensoren i en ball litt mindre enn en håndball. Sensoren måler fart, kraft og høyde og kommuniserer med smarttelefoner. De første brukerne spilte med hverandre hjemme i hagen. Så havnet sensorballen i håndballmiljøet.

– De likte den veldig godt. Mange håndballtrenere brukte den til oppvarming på trening. Barna nektet å slutte med oppvarmingen. De kunne ha halvannen times trening med de samme øvelsene, forteller Jarle Nordby-Bøe.

Baseball

I neste omgang ble sensoren lagt inn i en baseball. – Vi lager øvelser som er «gamifisert» slik at du konkurrerer mot andre spillere. Andre spillere på ditt eget nivå, understreker han.

For tenk deg et lag med 30 spillere på treningene. Nivået er veldig forskjellig. De store forskjellene kan få både de beste og de dårligste til å gå lei og slutte. Når alle får møte noen på sitt eget nivå, blir treningen morsommere.

I vinter var Playfinity på CES i Las Vegas. Det er verdens største elektronikkmesse. Blant alle de nye dingsene og de mange lanseringene fra tekno-gigantene er det også plass til noen utstillere som holder på med sportsteknologi.

Jarle Nordby-Bøe forteller om en god mottagelse i baseballens hjemland USA. – Vi lanserte baseballen vår her i fjor. Vi har hatt veldig bra salg, særlig på Amazon, sier han.

Det trengs bare blest. Daglig leder Pippa Boothman var på lokalfjernsyn i Los Angeles før jul. Etter den opptredenen solgte Playfinity mer på noen få timer enn de hadde gjort på hele året frem til da.

Trampoline

I Skandinavia har øvelser for trampoline slått godt an. Du fester et bånd med sensor rundt leggen. Så går du på trampolinen og hopper.

– Det fenger helt utrolig. Vi har solgt over 50.000 slike bånd. Vi ser at dette engasjerer veldig mye og at det holder lenge på engasjementet, sier Nordby-Bøe og lar seg imponere av barn som gjør opptil fem til ti tusen hopp på en dag. Playfinity har målt 15 millioner hopp foreløpig.

Hovedkvarteret ligger i Oslo, sensoren produseres på Gjøvik, og markedet finnes over hele verden. – Målet er å gjennomføre dette i alle idretter, sier Jarle Nordby-Bøe.

ANNONSE